25.01.2016

Відкритий урок з математики


Відкритий урок з математики  1 - В клас 


Важке завдання
 Комбінований урок з математики та розвитку продуктивного мислення
Тема:
Числовий ряд. Складання та розв’язування прикладів на додавання та віднімання з опорою на наочність. Зв'язок дій додавання та віднімання. Рослинний світ. Дерева, їх листя та плоди. Їстівні та отруйні гриби
Мета:
·        удосконалювати  вміння дітей складати та розв’язувати приклади на додавання та віднімання в межах десяти з опорою на наочність; закріплювати вміння використовувати зв'язок між додаванням та відніманням під час складання та розв’язування прикладів; закріплювати знання учнів про числовий ряд;
·        удосконалювати вміння співвідносити листя та дерева, на яких вони ростуть, розрізняти їстівні та отруйні гриби.
·        Розвивати пізнавальну активність учнів через створення проблемних ситуацій, спостережливість, логічне мислення, математичне мовлення;
·        Виховувати любов до природи рідного краю та поглиблювати інтерес до вивчення математики та природознавства.

Обладнання: збільшені малюнки дерев, на стовбурах яких прикріплені цифри паперові осінні листочки (кленові - , березові - , дубові - ), шаблони грибів, іграшковий їжачок, корзинка з горішками ліщини; маркерні дошки (А4) для кожного учня, маркери.
Презентація «Осінь, осінь…», дитяча пісенька «Їжачок».


Хід уроку
Організаційний момент
·        Привітання
Вчитель
Пролунав уже дзвінок,
Розпочати час урок.
Тож і ми часу не гаймо,
І гостей всіх привітаймо!
Ми запрошуємо вас
В дуже класний перший клас!
Діти
Наш клас
Класний клас!
1 – В – чудові діти!
1 – В – веселий клас!
І девіз у нас прикольний:
«Класним класом бути клас!»
Вчитель
Ми за парти всі сідаймо!
Працювати починаймо!


II. Оголошення теми уроку і мотивація навчальної  діяльності.
·        Вступне слово вчителя 
(Презентація  «Осінь, осінь – золоті дарунки»)
За народним переказом Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишала батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
- Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою, і люди полюблять тебе.
І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів і чарує нас своїм осіннім золотом.
Хто вона, ота красуня
В золотім намисті,
Що без пензля і без барв
Скрізь малює листя.
На деревах листя те
Так блищить, мов золоте?    (Осінь)
Які слова вам допомогли впізнати, що мова йде про осінь (золоте листя, малює листя).
Як ви розумієте, що таке осіннє золото?

IІI.  Актуалізація  знань  учнів
·        Математичний диктант
(1 учень працює коло дошки – обирає та прикріплює до дошки листок з відповіддю, решта учнів працює на маркерних дошках на місці)
Осінь нам теж залишила частину свого багатства – ось ці листочки. Ми з вами розташуємо у певному порядку.
Найменше число числового ряду. (1)
Попереднє числа 3. (2)
Наступне числа 2.  (3)
Перший доданок 2, другий доданок 2. Знайти суму. (4)
Яке число більше за 4 на 1. (5)
Знайти суму чисел 4 та 3. (7)
Записати число, менше за 9 на 1. (8).
Запишіть найменше одноцифрове число. (9).
Запишіть найменше двоцифрове число. (10).
·        Фронтальне опитування
Подивіться і скажіть, чи можна записані числа назвати відрізком числового ряду? Чому?
(Пропущене число 6). Вставляю пропущене число.
Доведіть мені, що записані числа –  це частина (відрізок) числового ряду.
(орієнтовні відповіді дітей: числа розташовані по порядку, кожне наступне збільшується на 1, є початок…).
·        Слово вчителя
Головна зміна в осінній природі – похолодання, воно веде за собою багато інших змін.  З приходом осені листя рослин змінює забарвлення. Дерева готуються до зимових холодів. Жовтіє листя клена, берези, осики. Червоніє листя горобини, вишні, черешні. Стає бронзовим листя дуба. Забарвлення листя на старих деревах змінюється раніше ніж на молодих. Поступово починається листопад.
·        Дидактична гра «З якого дерева листок» (порядковий рахунок)
Давайте пригадаємо, чому жовтіє і опадає листя на деревах?
Ось і наші листочки опали з різних дерев. Давайте спробуємо пригадати все, що ми вчили про дерева на уроці розвитку продуктивного мислення і впізнати, з якого дерева листочок.
-         Під який номером ви побачили листя, що опало з клена?
-         А з якого дерева відпало листя під номером …
-         А … листочок з якого дерева?
ІV. Опрацювання  нового  матеріалу
·        Дидактична гра «Математичні дерева»
(на дошці розташовані силуети дерев без листя (дуб, береза, клен), на стовбурах яких записані числа 6, 7 та 9. Поряд знаходяться листочки, на яких записані приклади. Завдання – знайти, з якого дерева листочок, прикріпивши його до відповідного дерева)
Подивіться на наші осінні дерева. Вони не зовсім звичні, дерева ці математичні. Зверніть увагу, на кожному дереві ви бачите певне число, а на осінніх листочках ви бачити записані приклади. Завдання: прикріпити листочок до того дерева, з якого воно відпало, але звертати увагу потрібно не на саме дерево, а на те число, яке записане на стовбурі.
Зразок – 1 приклад.
·        Вибір групи учнів, що працюватимуть коло дошки за допомогою запитань
Коло дошки будуть працювати ті учні, які зможуть дати відповіді на мої запитання або відгадати загадки.
1. В білому сарафані стала на галявині,
Летіли синички - сіли на косички. (Береза.)
2. Яке дерево може передбачити погоду, а ще про нього говорять, що воно плаче?  (клен)
(Довідкова інформаці для вчителя. Є у клена одна цікава властивість: він може передбачати погоду. З черешків листя, у самій гілки, іноді крапелька за крапелькою течуть "сльози" - клен ніби плаче. Якщо з'явилися на кленових листках "сльози", значить, через кілька годин буде дощ.
3. Яке дерево росте дуже повільно, збільшуючись спочатку у висоту, а потім у товщину. Коріння цього дерева знаходиться дуже глибоко під землею, тому це дерево не боїться сильних вітрів? (дуб)
3 учня коло дошки розвішують листя на деревах, обчисливши приклад на листочку.
·        Гра «Естафета» (з рештою учнів).
Розкажемо все, що знаємо про числа, записані на стовбурах дерев, граючись в естафету.
6, 8 та 9.
(Орієнтовні відповіді дітей: назвати сусідів числа, назвати попереднє та наступне, розказати склад числа, вказати, якою цифрою позначається на письмі, парне чи непарне і т.п.)
·        Перевірка роботи учнів коло дошки
Перевірка роботи учнів, які працювати коло дошки.
Перевірте, чи ніякий листочок з прикладом не заблукав.
1 ряд – перевірка прикладів з першого дерева.
2 ряд – перевірка прикладів з другого дерева.
3 ряд – перевірка прикладів з третього дерева.
Оцініть, як виконала роботу…, як виконав роботу…
·        Каліграфічна хвилинка.
(музичний супровід пісня «Їжачок»)
Треба ручки в руки взяти,
Будем цифри ми писати.
Запишемо каліграфічно у зошити цифри 5,7,10. Хлопчики розташують їх у порядку спадання, а дівчатка – у порядку зростання.
У якій послідовності ти будеш записувати цифри? А ти? А поки ви будете працювати, їжачок перетворить дерева з математичних на осінні).
(поки учні пишуть, вчитель перевертає листочки на деревах).
V.  Фізкультхвилинка.
На галявці дуб зелений – вищий тебе, вищий мене!
(потягування – руки вгору)
На гілках посеред лісу щедро жолуді розвісив.
(потягування – руки в сторони)
А внизу гриби ростуть. Бачиш, їх багато тут.
Не лінуйся, нагинайся, за грибами нахиляйся.
(нахили тулуба вперед)
Он-де білка пострибала,
Їй, мабуть, горішків мало.
(стрибки на місці)
Їжачок тут прбігав,
Білочці допомагав.
(біг на місці)
Ну а ми прйдемось трішки,
Піднімаймо вище ніжки.
(Ходьба на місці з високим підніманням колін)
Походили, натрудились,
Як листочки опустились.

VІ. Узагальнення та систематизація знань
·        Складання прикладів на додавання та віднімання з опорою на наочність
Попередня бесіда
Поки ви працювали над каліграфічною хвилинкою, їжачок навів порядок у нашому осінньому царстві дерев і перетворив їх з математичних на ті, які зустрічаються у природі.
Назвіть дерева, які ви бачите на дошці. (Береза, дуб, клен).
Як ви впізнали, що це саме дуб? (широкий кремезний стовбур).
 А як ви впізнали берізку? (під березою – підберезовик, стовбур білий з чорними цяточками).  А чому ви вирішили, що це клен? (за листям та стовбуром)
Чи ніякий листочок не заблукав? (Діти повинні помітити, що дубі є листочки з клена, а на клені з берізки і поміняти їх місцями).
·        Колективна робота над прикладами
·        Скільки жовтих листочків? Скільки зелених? Складіть приклад на додавання. Як ще можна озвучити цей приклад? А ще? (додати, знайти суму, перший доданок, другий доданок) (Запис на дошці та у зошити).
·        Складіть ще один приклад на додавання. (Запис на дошці та у зошит)
·        Порахуйте всі листочки і складіть приклад на віднімання. А ще який приклад можна скласти? (Запис у зошит і на дошці)
·        Самостійна робота учнів у зошитах.
Третє дерево – самостійно.
(Хто закінчить раніше – додаткове завдання, скласти нерівності, порахувавши зелені та жовті листочки на деревах)
Скільки прикладів ви складете на додавання, на віднімання. Скільки всього у вас буде записано прикладів у третьому стовпчику.
Перевірка виконаної роботи (зачитати складені приклади)
·        Робота над задачею
Поки ви працювали у своїх зошитах, до нас на урок завітав гість, який приніс для вас своє завдання. Ця тваринка дуже полюбляє осінню пору, бо осінь багата на гриби, а він їх любить збирати на свої колючки.
Працюємо з паличками для рахування, а той, хто впевнений, що добре знається на грибах, працює коло дошки.
(учень працює коло дошки, обираючи для відповіді відповідний гриб з набірного полотна)
Віршована задача
Їжачок-хитрячок
із голок та колючок пошив собі піджачок.
І у тому кожушку він гуляє по садку.
Натикає на голки груші, яблука й грибки.
Перший гриб – боровичок,
Другий – печериця.
Ще попали на гачок – рижик та лисичка.
Мухомор та підберезник,
А ще сироїжка,
Порахуй швиденько їх,
Перевір всі ніжки!
Скільки грибів зібрав їжачок?
Їжачок зібрав – 8 грибів.
·        Гра «Знади зайве»
·        Які гриби зібрав їжачок? Як ви їх впізнали?
·        Який гриб зайвий серед тих, що зібрав їжачок? (Мухомор).
·        Чи потрібно його брати до кошика? А чи потрібно збивати ці гриби, побачивши у лісі? Чому? (Бо з деяких з них роблять ліки, вони вбирають в себе всі шкідливі речовини, які є в навколишньому середовищі).
·        Робота з геометричним матеріалом (робота в парах)
(У грибів однакові шапочки, але різні ніжки у формі прямокутників та овалів.
Завдання – продовжити послідовність, врахувавши закономірність)
·        Чим однакові всі грибочки? (У них однакові шапочки).
·        А чим різняться? (Ніжками).
·        Продовжте ряд, підібравши потрібні ніжки.

І. Підсумок уроку.
Про що ми говорили на уроці? Що вам найбільше сподобалося? Ось моя шкала оцінювання. Мій клас працював сьогодні дуже добре, тому я вам ставлю ось таку оцінку. Оцініть свою роботу в зошиті і поставте собі оцінку.
(Опитування декількох учнів).



Комментариев нет: